col de machine

9 september 2014 - Die, Frankrijk

Vandaag op toch wel een van de mooiste routes ooit gereden. En dan te bedenken dat deze routes ruim 100 jaar geleden zijn gemaakt. Ik rij niet graag een stuk dubbel. Maar vandaag ben ik toch echt omgekeerd om de route nogmaals te kunnen rijden. De fotos zeggen hierin meer dan genoeg.

Het waren natuurlijk smalle weggetjes en dus heeft mijn route van 250km vandaag mij 7.5 uur rijden gekost. Als ik het even snel omreken dan zijn de heren op de fiets van de tour de france volgens mij sneller. Haha. Al zie ik daar niks van bij de fietsers die ik voorbij vlieg. Heel veel respect voor die mannen en vrouwen die op het fietse de klimmen maken!

Op de kleine weggetjes kom ik niet veel ander verkeer tegen. Maar zodra ik een iets grotere weg op ga als verbinding tussen een van de vele passen dan zie ik nog wel eens wat motorrijders rijden. Mijn motor heeft niet zo veel vermogen dus doe ik het ook lekker rustig aan. Zeker vanmorgen toen de wegen behoorlijk nat waren en vol met bladeren. Dan valt me op dat mij wel eens van die groepjes franse motorrijders voorbik gevlogen komen. In mijn ogen vragen om problemen. Daarnaast ben je dan zo op de weg gefocust dat je al het moois om je heen niet mee krijgt.

Helaas heb ik vandaan mijn eerste stevige bui gehad. Eerst even zo door de regen rijden in de hoop dat het snel stopt. Dat deed het niet. Dus regenpak aan. Baggage afdekken. Warme handschoenen aan en omdat het echt fris begon te worden ook gelijk de extra voering in de jas. Want bij 13 graden en nattigheid is het toch wel koud. Om vervolgens een half uur later in het dal aan te komen waar het 20 graden was alles weer uit te kunnen doen. Afzien of avontuur? Haha. Valt me trouwens toch wel op dat er behoorlijke temperatuur verschillen zijn. Een verschil tussen 15 graden en een half uur later 27 graden en weer terug is niet geheel ongebruikelijk. Zolang het droog is is het tot 13 graden uit te houden zonder omkleden. Gisteren bij aankomst was het bijna 30 graden.....dan is zo een motorpak met handschoenen toch wel aan de hete kant.

Morgen vertrek ik richting de alpen. Her en der pak ik nu wel eens een paadje onverhard. Maar het echte offroad werk laat nog een paar dagen op zich wachten. Morgen dus een klein stukje de alpen in. Hopelijk net zo een mooie of nog betere wegen nog te komen. Eerst maar even goed uitrusten. Vanavond aan het zwembad gelegen en nu vroeg naar bed

1. Paul:
    9 september 2014
    Wat een mooie omgeving en voor jou een prachtige ervaring
  2. Hans en Hans:
    10 september 2014
    Hey Jeroen,

Waar heb je die foto's gemaakt? Lijkt wel Gorges du Verdon.

Hier wat minder bergen, haha. Meer heuvels. Groetjes vanuit Washington.
    Hans en Hans.
  3. Jeroen:
    10 september 2014
    De mooiste foto's zijn de combe du laval, georges du nan en col de la machine. Deze liggen alle dicht bij elkaar en zijn verbonden met kleine weggetjes. Du verdon staat morgen op de planning
  4. Bjorn:
    17 september 2014
    Jeroen, je maakt er in ieder geval mooie verhalen van, zie het al helemaal voor me. Nu alqweer een week geen nieuws gezien: Alles nog volgens planning ??
    We horen het wel, geniet er nog van.