alpe d'huez en col de jandri

19 september 2014 - Le Bourg-d'Oisans, Frankrijk

Vanmorgen vroeg ben ik vertrokken naar mijn nieuwe locatie, alpe d'huez. Net voor ik opstond was er nog een lekker bui dus heb ik alles nat mee mogen nemen. Gelukkig was de route maar iets van 65km en dus snel kon ik die natte zooi weer uitpakken om het in de......zon te zetten. Heerlijk. Daar knapt een mens van op van zo een vrolijk zonnetje. Mijn camping ligt aan de voet van de beroemde klim en heet la cascade.

Om 12 uur stond het "base camp" helemaal uitgestald en was ik klaar. Door het zonnetje had ik echt zin in een volgende klim. Dus besloten de col de jandri te gaan rijden. Dit zou voor mij wellicht de hoogste klim van alle zijn. Een onverharde weg voor pistenbully's richting een panorama restaurant op 3220 meter hoogte.

Met de hobbelige sommelier in het achterhoofd vertrokken naar les deux alpes. Daar via een asfalt weggetje in slechte staat begonnen aan de klim. Deze weg ging al snel over op een zandpad. Maar wel een van aardige kwaliteit. Deze kwaliteit bleef het pad de hele rit gelukkig. Dus ik heb lekker door kunnen rijden. Het zou bijna te makkelijk zijn als dit tot de top zo zou blijven. En dat was ook zo. Grote keien bleven uit maar voor de verandering deze keer een paar pittige klimmen. Dermate stijl dat mijn 50pk sterke machine (toe maar) er op sommige stukken in de eerste versnelling nog best moeite mee had en het goed gassen was.

even een verkeerde afslag genomen omdat mijn navi er geen zin meer in had. En daar uitgekomen op een veel te smal wandelpad. Dus stukje lopen om te zien waar ik heen moest en dan terug. Vanuit het uiterste stukje lopen heb ik een foto gemaakt. Het is een raadplaatje; zoek de motor, hij staat er echt op.

dus omgedraaid en verder gereden. Nog een hele steile helling even volgas op en daar was ik dan. Aan de voet van de gletsjer lag het restaurant. Helaas gesloten want een koud biertje was er wel in gegaan. Maar ik was toch echt op eigen kracht op 3220 meter gekomen. Een van de hoogst bereidbare wegen in de alpen. Die kan ook weer van het lijstje af.

zelf nog even de gletsjer opgelopen welke veel te glad was voor de motor en wat fotos gemaakt van het prachtige uitzicht. Gezien de hoogte was het maar 5 graden op de top en met de sterke wind kon zelfs het zonnetje me niet warmhouden. Dus na een half uurtje weer besloten richting base camp te gaan. De steile stukken omhoog waaren naar beneden net zo spannend. Zelfs de motor in eerste versnelling wist mij niet te remmen en remmen met beide remmen was dan ook een noodzaak om niet gelanceerd te worden. Maar we zijn heelhuids beneden gekomen. De lengte van de col was ongeveer 24 km retour. De terugreis heb ik ongeveer 40 min over gedaan.

Morgen staat de alpe dhuez natuurlijk op de planning en een onverharde col die daarachter ligt.

de natuur hier is mooier als bij briancon moet ik zeggen. Naast de camping zit een waterval waar ik zo even heen loop. Tot morgen maar weer want dan heb ik zeker wifi.

1. Alfred:
    20 september 2014
    Hey Jeroen,

Wat een mooie reis ben je aan het maken! Leuk verhaal, prachtige foto's.
    Veel plezier nog! Groet Alfred